De ce este atat de important sa fie gestionate substantele periculoase la locul de munca?
În Europa, un număr inacceptabil de lucrători sunt expuși substanțelor periculoase la locul de muncă.
Substanțele periculoase provoacă o proporție considerabilă de boli profesionale, care au un impact negativ asupra calității vieții și asupra capacității de muncă a lucrătorilor și, care, în unele cazuri, pot fi fatale. Acest fapt, împreună cu accidentele de muncă cauzate de substanțele periculoase, generează costuri semnificative pentru întreprinderi.
Managementul necorespunzător al substanțelor periculoase la locul de muncă presupune atât riscuri inutile pentru lucrători, cât și costuri directe semnificative pentru întreprinderi și pentru sistemele de sănătate. De exemplu, expunerea la substanțe cancerigene la locul de muncă are ca rezultat costuri estimative de aproximativ 2,4 miliarde EUR în Europa în fiecare an. Cererile de despăgubiri provenite de la lucrătorii a căror sănătate a fost afectată nefavorabil în urma expunerii la substanțele periculoase de la locul de muncă pot, de asemenea, să depășească sute de mii de euro per revendicare.
• niveluri mai ridicate de productivitate și motivație în rândul lucrătorilor
• diminuarea absențelor și a costurilor asociate unei proaste stări de sănătate a lucrătorilor
• reducerea fluctuației personalului.
Acestea, la rândul lor, permit creșterea competitivității și a succesului întreprinderilor — un obiectiv comun tuturor întreprinderilor.
Toți cei implicați trebuie să fie conștienți de riscuri și să se angajeze în gestionarea sau prevenirea acestora.
• Evaluarea riscurilor: Acesta este primul pas către prevenire. Trebuie implicați atât angajatorii, cât și managerii și lucrătorii . Riscurile generate de substanțele periculoase sunt adesea complexe și la identificarea acestora trebuie ținut cont de numeroși factori. Evaluările riscurilor trebuie, de asemenea, să fie actualizate — având în vedere că mediile de lucru se schimbă, la fel ca și potențialul de expunere la substanțe periculoase.
• Legislație: Aceasta stabilește responsabilitățile legale ale angajatorilor de a proteja lucrătorii de substanțele periculoase. Angajatorii trebuie să aibă o înțelegere temeinică a unei astfel de legislații, care include o ierarhie a măsurilor de prevenire.
• Instrumente practice și orientări: Acestea sprijină întreprinderile să gestioneze substanțele periculoase la nivel practic. Numeroase astfel de instrumente și exemple de bune practici sunt disponibile pe site-ul Campaniei „Locuri de muncă sigure și sănătoase”.
Găsiți raportul complet în OSHwiki
Consultați prezentarea în PowerPoint
Vizitați site-ul campaniei „Locuri de muncă sănătoase prin managementul substanțelor periculoase”